een week in de bush - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Vera Boer - WaarBenJij.nu een week in de bush - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Vera Boer - WaarBenJij.nu

een week in de bush

Door: Vera de Boer

Blijf op de hoogte en volg Vera

10 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Vaalwater

Hoi allemaal,

Inmiddels ben ik alweer een week in Zuid-Afrika.
Ik kwam op zaterdagmiddag aan en toen ging ik naar mijn huisje.
Die zondag was Elize mijn stagebegeleidster er nog niet dus had ik een dag vrij nog.
Maandag dan voor het eerst beginnen! Ik moet elke dag om half acht beginnen. Nu scheelt het dat ik maar 2 minuutjes naar de receptie moet lopen waar ik moet beginnen, maar ik moet alsnog wel vroeg opstaan want anders krijg ik mijn ontbijt niet naar binnen haha.
Ik werk altijd samen met Kellyn in de receptie. Daarachter heb je nog een kantoortje waar je ook kunt werken, daar zit (meestal) Elize de general manager.
Bij de receptie heb ik een beetje uitgelegd gekregen hoe het systeem werkt. Elke ochtend om 8 uur komt het lokale (zwarte) personeel en hebben ze van die boekjes waar ze dan hun tijden in opschrijven. Voor de laundry ladies moet je dan een schema maken welke huisjes klaargemaakt moeten worden, welke blijven en welke vertrekken en dus weer schoongemaakt moeten worden. Lomarie, die 'hoofd' laundry is, checkt alle huisjes voordat de gasten komen. Ik ben daarvoor al een keer met haar meegelopen.
In het systeem moet ik dan soms reserveringen maken, en de transacties van alle huisjes in de gaten houden en afhandelen.
Als er nieuwe gasten komen moet je een welkomspakketje maken en welkomsdrankjes. Je vertelt de gasten dan hoe en wat en loopt met ze mee naar de huisjes.
Toen ik voor het eerst moest werken , was het heel druk. Een grote groep van 17 mensen en nog 2 huisjes daarnaast bezet. Toen de grote groep wegwas was er nog maar 1 echtpaar. Dat grote verschil tussen weinig en veel gasten en hoe er hier dan anders gewerkt wordt heb ik dus al wel gemerkt!
Ook komen hier veel gasten (daar zit het nu best vol mee) van de KLM. Kololo heeft een speciale deal met KLM crew dat ze hier gratis welgevonden game drive kunnen doen enz.
Op een avond had ik een heel leuk gesprek met KLM mensen over wat ze allemaal meemaakten met gasten in het vliegtuig. Nadat ze hun eten ophadden bij de braai (afrikaanse barbequeplek) en ik niet hoefte te werken s'avonds ging ik bij ze zitten voor best lang. Helaas werd ik hier daarna op aangesproken. Je mag wel met gasten kletsen maar niet heel de tijd met ze optrekken. Dat vind ik wel erg jammer want de gasten, vooral de nederlanders, zijn super aardig.
Dat is namelijk wel een best groot nadeel.. ik ben veel alleen. Het personeel gaat na hun werk naar hun eigen huisje en mijn maaltijden eet ik altijd alleen. Dus dat maakt het wennen wel extra moeilijk.

Ik heb al 1x bij een Kololo Game Drive meegemogen. Toen ging het keihard regenen maar alsnog wel giraffen en zebra's enzo gezien . En in plaats van bij een mooie plek aan de rivier stoppen voor een drankje en een snack(wat ze normaal doen) gingen we een stop maken bij Kololo's tented kamp, wat 5 kilometer van de lodge ligt.
Ook heb ik al een keer meegemogen met een Welgevonden Game Drive. Dat is het big-5 park wat hiernaast ligt. Gelijk raak en 4 van de big 5 gezien (luipaard niet helaas die is heel schuw). Welgevonden is echt een super mooi park waar je niet met je eigen auto doorheenmag en is 40.000 hectare groot (ong provincie utrecht). Vooral de mannetjesleeuw in de bergen , de neushoorns en de olifant bij ondergaande zon waren erg mooi.

Ik hoop dat ik de komende tijd nog meer mee mag met game drives. Ik hou er wel van om er even uit te zijn, want je bent anders alleen maar op de lodge. Vandaag voor de derde keer een autoritje gemaakt, samen met lomarie mensen opgehaald van een paardrij trip. Die eigenaresse was nederlands, lijkt me heel aardig, dus het lijkt me heel leuk een keer zo'n paardrijsafari te doen.

Ik vond de eerste week wel heftig. Nieuwe mensen, weinig mensen, nieuwe omgeving. Ze werken hier ook zo anders als in een hotel of guesthouse wat wij gewend zijn. Ik werk trouwens niet alleen in de receptie hoor. Beetje vanalles op de lodge , helaas ook aan schoolwerk, en ook best wat in het restaurant. Iedereen heeft dan een 'host' beurt 1 of 2x in de week waarbij je de keuken en het restaurant in de gaten moet houden, ook moet bedienen en een praatje maken met de gasten en vragen wat ze de volgende dag willen doen voor activiteiten.

Voor de mensen die nog denken dat Jimmy , dat eekhoorntje, mijn huisdiertje is.. dat is niet meer zo. . Lomarie vond het zielig dat hij in een kooitje moest slapen bij mij dus dat was alleen de eerste nacht.Ik ga hem nog niet los in mijn kamer laten lopen want ik heb mijn nachtrust heel heel hard nodig Hij moet ook wild worden dus hij slaapt nu s'nachts ook buiten. Maar ik zie knabbel en jimmy genoeg hoor overdag.

Ze praten hier trouwens engels en zuid-afrikaans onderling. Zuid-afrikaans is een taaltje wat je echt maar half kan verstaan.

Baie dankie (dankjewel) voor het lezen en ik ga nu even fotootjes van mijn welgevonden safari uploaden!

Liefs Vera

  • 10 Februari 2013 - 20:12

    Mandy Charité:

    Hee Veer!

    Leuk om weer een nieuw verslag van je te lezen.
    Wat jammer dat je niet zoveel met gasten mag optrekken! Nog even bikkelen tot de 17e en er nog een stagiaire bijkomt. Dan ben je vast wat minder alleen.

    Btw: ik denk dat iedereen wel snapt dat lokale personeel zwart is ;) haha

    Spreek je snel weer!
    Kuss

  • 10 Februari 2013 - 21:52

    Mieke:

    Hoi Veer, heel leuk weer wat van je te horen, ik kan me voorstellen dat het allemaal erg wennen is, en dat je nog niet zo goed weet wat je wel en niet kan doen, maar je bent er nog maar kort en dat komt allemaal nog wel. Leuk dat je ook mee mag met de safari's, de foto's zijn ook heel leuk.
    Als die andere stagaire komt kun je toch afspreken dat je samen met haar eet? Het lijkt me voor haar ook leuk als er iemand is om mee te kletsen en te eten, het komt allemaal wel goed.
    Nou veel succes hoor de komende week, we zullen aan je denken, heel veel liefs van ons allemaal en tot gauw!!XXXX Marcel, Mieke, Jordy en Nino

  • 11 Februari 2013 - 08:00

    Thea:

    Hoi Vera,

    Ik sluit me helemaal aan bij Mieke; leuk weer iets van je te horen!!!
    Ja joh, het is allemaal even wennen maar ik weet zeker dat het goed gaat komen met je. Ik heb er het volste vertrouwen in. Nog een klein weekje dan komt die andere stagiaire en heb je wellicht wat meer aanspraak. Oké je zult er weer een andere taal tegenaan moeten gooien, maar dat geeft niet, je ben toch allround? Hi hi hi...

    Leuke foto's meid, super! Je hebt écht geboft, net een week in Afrika en nu al 4 van de 5 Big Five gezien, goed hoor! Dat luipaard komt ook echt wel, die wacht op het juiste moment moet je maar denken!
    Ook helemaal te gek dat je met de safari's mee mag, mooie afleiding toch!

    Vera, voor nu heel veel liefs uit een koud Nederland, ik denk aan je en tot je volgende blog!
    Dikke kus, Thea XXXXX

  • 12 Februari 2013 - 16:01

    Petra:

    Hoi meisie,

    Ik ben jaloers op je. Prachtig wat je al hebt gezien en meegemaakt. Ga zo door, zou ik zeggen.

    Geniet ervan, dikke kus XXX

  • 19 Februari 2013 - 12:17

    Marion:

    Hey,

    zo zit je in de kappersstoel tegen alles aan te hikken, en zo heb je de eerste week al achter de rug! Je moet maar denken: het beginnetje is er...
    Ik vind je verslagen erg leuk om te lezen, want je weet, ik was heel benieuwd hoe je dit zou ervaren! Ik lees tussen alles door, dat het allemaal nog niet helemaal toppiejoppie is, maar je doet het goed zo te lezen. En je weet: het maakt niet uit, als je haar maar goed zit!!! Houd je goed en probeer te genieten!
    Laterrrrrrrr.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Welkom op mijn waarbenjij.nu Op deze pagina probeer ik regelmatig verhalen en foto's te plaatsen tijdens mijn stage in Zuid-Afrika.

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 10164

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 19 April 2014

Studiereis Servië, Montenegro, Bosnië en Kroatië

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

Stage lopen op Kololo

Landen bezocht: