bela bela - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Vera Boer - WaarBenJij.nu bela bela - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Vera Boer - WaarBenJij.nu

bela bela

Blijf op de hoogte en volg Vera

16 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Vaalwater

Hoi allemaal!

Ik heb al een tijdje geen verhaal meer geschreven. Ik heb expres gewacht tot nu omdat ik dan ook over mijn eerste vrije dagen kon schrijven.

Op Kololo is het nu heel rustig. Er zijn heel weinig gasten, waardoor er ook weinig te doen is. Ik heb daarom ook alle tijd voor mijn schoolwerk hier. Verder zijn er de laatste tijd wat kinderen geweest en dus ook kinder safaris en ik moest ook oppassen waar ik wat geld mee heb verdiend. Na werk verzinnen Lena en ik zelf dingen om te doen en gaan we vaak sporten, mountainbiken is hier wel heel chill.

Na 5 weken werken was ik wel toe aan vakantie. Lena en ik hadden 6 days off van 9 tot 14 maart. We waren al een tijdje bezig met het plannen van een trip naar Bela Bela. We zouden 1 nacht in een hotel in de 'stad' slapen en daarna 4 nachten in een resort 10 minuten rijden ervandaan, genaamd Klein Kariba. Het kostte veel tijd om dit te regelen en het auto huren was al helemaal een drama. Ze moeten natuurlijk eerst de auto hier brengen en dat was schijnbaar nogal een probleem omdat we in de middle of nowhere zitten hier. Daarom was onze vakantie ook best prijzig maar we wilden echt graag weg natuurlijk. Zoals de meeste van jullie weten ben ik helaas gezakt voor mijn rijbewijs net voordat ik naar zuidafrika vertrok, daarom ben ik heel blij dat Lena een rijbewijs heeft!

Zaterdag, de eerste vrije dag begon al goed.. de transfer zou 11 uur komen maar hij kwam maar niet en er was weer miscommunicatie en uiteindelijk kwam hij pas om 3 uur. We baalden natuurlijk heel erg.. eerste vrije dag en die bestond in het begin alleen maar uit wachten. Gelukkig was het gelijk leuk. Lekker rijden in een mooie omgeving en lekker vakantie! Lena is sinds ze hier in zuid-afrika is gestopt met roken, hiervoor rookte ze heel veel. Ze zei dan ook dat ze op sommige momenten in kololo snakte naar een sigaret. In de auto naar bela bela bood de transfer haar al sigaretten aan dus dat begon al goed voor haar. We moesten lang wachten in het kantoor van europcar (het autoverhuurbedrijf) maar uiteindelijk kregen we een chocoladekleurige kia. Het was niet ver rijden vanaf het autoverhuurkantoor naar ons hotel Elephant Spings, maar wel een heftige rit voor lena.. on the wrong handside (ze rijden links in zuid-afrika dus ook alles in de auto zit aan de verkeerde kant!)! Het hotel was prima. We konden niet geloven dat we hier waren. Niet meer in de bush.. maar ergens waar je alles had! leven! Bela Bela heeft een aantal tankstations, grote supermarkten, winkeltjes, banken, restaurantjes, een KFC en een wimpie en zelfs een nachtclub. Wij even geluk dat we op zaterdagavond daar waren. Mango club zat om de hoek van ons hotel. Nadat we lekker uit eten waren geweest gingen we daarheen. Het werd een leuke avond en er waren alleenmaar (blanke) zuid-afrikanen en daar maakten we snel vrienden mee. Het was een avond met drankjes dansen en gezelligheid, dat missen Lena en ik best wel. Na een leuke dag en nacht gingen we slapen en de volgende ochtend ons inclusief ontbijtje was ook goed. We wilden winkeltjes kijken en naar de supermarkt alleen een beetje stom dat we er niet aan hadden gedacht dat het zondag was. Gelukkig was er nog best veel open en hebben we eten en drinken ingekocht voor de komende dagen (en lena sigaretten!). We gingen zondag namelijk naar Klein Kariba, waar we selfcatering deden. Lena mocht weer lekker aan de wrong handside rijden en we hoopten dat we het snel zouden vinden. Opeens zagen we in grote letters KLEIN KARIBA staan op een berg, zoals in hollywood! Yes, we zaten goed! Klein kariba is dus een vakantiepark waar je vanalles had en kon doen. Het was dan ook echt groot. Toen we de auto niet meer hadden (die hadden we alleen voor de heen en terug weg van en naar kololo) moesten we als we naar de receptie wilden 20 minuten lopen. Het was ook op klein kariba laagseizoen dus het was heel rustig. Op het camping gedeelte was het druk.. met hele dikke mensen die de hele dag op dezelfde plek bleven zitten. Wij hadden een best chill huisje. Het was klein maar had 5 bedden, een prima keukentje en een terrasje. Het was heerlijk om je eigen eten en drinken daar te hebben en lekker met een biertje op je eigen terrasje te zitten. We zaten tegenover het restaurant en er was vanalles in de buurt van ons huisje.. een winkeltje, 3 buitenzwembaden, een indoor swimming pool en een huisje waar je activiteiten kon boeken. Een andere naam voor bela bela is warmbaths en, de naam zegt het al, de zwembaden zijn (bijna) allemaal verwarmd. De eerste avond gingen we naar het warwarmde binnenzwembad. Wel grappig toen we terugkwamen zagen we iets voor ons huisje staan. het leek op een paard, of was het een zebra? (we zagen ook al zebra's eerder in het park) dus wiij kijken of het strepen had maar het was donker dus wij dichterbij lopen paard? zebra? waren het ezels! We hadden gewoon donkey's voor ons huisje lopen.. dat verzin je toch niet. De volgende ochtend werden de donkey's vervangen voor monkey's. De apen liepen voor de huisjes en over de zonneschermen en ze maakten een hoop kabaal.. ze gooiden alle prullebakken overhoop op zoek naar voedsel. De eerste dag in Klein Kariba zijn we gaan quad rijden. Ik had het echt niet zo heftig verwacht.. wow als je je gas indrukte ging je met een ruk voor uit en die wegen waar je over reed.. nee rotsen.. en dan nog sturen . in het begin vond ik het doodeng haha maar het was wel een adrealine kick. daarna even bijgekomen in een warmbath. Voor de volgende dag stond op de planning: terug naar bela bela en 'forever resort' bezoeken, een populair resort in bela bela. Normaal gaan er geen transfers naar bela bela voor gasten maar wij hadden er eentje geregeld via de receptioniste. Forever resorts viel een beetje tegen want het was er heel erg rustig. De water glijbanen waren trouwens wel fun. Vooral eentje met van die banden, en als er dan meer mensen in deze brede glijbaan waren bumpte je helemaal tegen elkaar aan. Lekker een ijsje gegeten, en tijdschriften gekocht om mijn zuid-afrikaans ook maar een beetje te verbeteren. Het blijft een grappig taaltje, echt een soort baby-nederlands ,ik word er steeds beter in.
De volgende dag gingen we paardrijden , wat minder voorstelde dan wat ik eerder hier in de buurt van kololo deed, maar toch was het wel leuk. Daarna gingen we nog op een game drive maar die ging echt de bergen in dus we werden heel erg heen en weer geschut. Jammer dat er ook kinderen in deze game drive zaten, anders waren we waarschijnlijk nog harder over de rotsen gereden.
In de avonden in klein kariba was er helaas geen gelegenheid te feesten. Lena en ik maakten de avonden zelf leuk door lekker te koken, te zwemmen in de indoor swimming pool en daarna wijntje(s) drinken op ons terrasje. De laatste avond was trouwens wel heel leuk in klein kariba. We gingen een cocktail drinken in de bar en normaal sluit deze heel vroeg maar opeens was het heel druk (omdat er conferenties waren geweest overdag) en maakten ze een uitzondering. We raakten aan de praat met lokalen en het personeel. Ze zijn heel vriendelijk en willen ook alles over je weten. In nederland is gekker als opeens iemand op je afstapt met allemaal vragen en interesses maar hier is het normaal. Grappig ook dat elke zuid-afrikaan meerdere namen heeft. soms wel 4! dus wij gingen proberen die namen allemaal uit te spreken, lasstige namen! We kregen ook drankjes aangeboden van ze en dit maakte onze laatste avond helemaal goed.
De volgende dag dus de rit terug naar kololo. We waren al beetje bang dat onze auto niet op tijd gebracht werd, omdat de communicatie hier bij afrikanen soms echt heel gek/anders werkt. In plaats van 9 uur sochtends kwam hij half elf.. maargoed. Deze keer hadden we een nissan micra.. rood/roze. We noemden hem onze lollipop car, heel erg girly ook. Ons plan van de terugreis was: stoppen in bela bela voor lunch, dan doorrijden naar de ziplines om avontuulijk van berg tot berg te 'zippen' en booschappen voor onzelf voor kololo in het stadje Modimolle/Nylstroom waar we langskwamen. We lunchten lekker bij de KFC in Bela Bela en toen we verder reden vonden we gelukkig snel de 'ziplines' waar we om 1 uur een afspraak hadden. Het 'zippen' was super leuk. Er waren 10 slides en je 'zipte' van platform tot platform, tussen de bergen. De eerste paar waren heel spannend, maar daarna was het alleen maar fun. Het was echt heel gaaf. Er gingen 2 gidsen mee, eentje ging voor ons en eentje na ons, dus het voelde ook wel veilig. Dat was echt even een goede afsluiter van onze vakantie!
We reden terug en paseerde Nylstroom waar we boodschappen deden. Ik heb zelfs een paar kledingstukken en nieuwe zomerschoenen gekocht :)
Dan denk je rustig terug te rijden naar Kololo gebeurd het volgende..
Opeens zag ik dat ik 2 gemiste oproepen had van hetzelfde nummer. Ik werd er evenlateer weer door gebeld en het was lomarie van Kololo: 'Where aaaare you guys?'. We waren op dat moment ongeveer 15 minuten voor Vaalwater, het dichtsbijzijnde dorpje verwijderd van Kololo. Na vaalwater is het nog 30 kilometer dirt road naar Kololo. Het was inmiddels 5 uur en de zon gaat onder rond half 7/ 7 uur maar we vonden het wel gek dat ze zo bezorgd om ons waren in Kololo. Elize en richard (onze 'bazen' op kololo) wachtten bij het tankstation van vaalwater op ons en zouden achter ons blijven rijden op de dirt road zodat we veilig op Kololo aan zouden komen. Wat bleek nou.. europcar had dus kololo gebeld toen we in klein kariba waren omdat ze ons niet konden vinden daar toen ze de auto op wilden halen. Ze zeiden tegen kololo dat wij niet bij klein kariba waren aangekomen dus de mensen hier op kololo maakte zich al de hele week zorgen over ons waar we waren. Ze wilden zelfs de politie bellen enzo. En we waren vrij laat aangekomen in vaalwater de laatste dag dus ze waren gewoon heel bezorgd. En wij hadden niks door. Heel gek dus dat de klein kariba mensen zeiden dat we niet aangekomen waren en dat europcar blijkbaar ook moeilijkk deed, aan ons is dit allemaal voorbij gegaan.
Goed.. eenmaal op de dirt road reden wij voorop met onze lollipop car en onze 'bazen' achter ons in hun 4x4. Het werd langzaam donkrder endonkerder.. Alles ging goed tot opeens.. ze niet mmeer achter ons reden. Heel gek.. wij terug rijden een stukjje om te kijken of ze vast zaten, maar dat kon niet.. ze hadden een 4x4! Dus wij onze weg vervolgen.. de enige optie. in het donker.. naar kololo.. dachten we.. het was toch maar 1 weg we konden niet verkeerd rijden?! waar de hell zijn hun gebleven? we konden niemand bellen want het is in de middle of nowhere. Het was echt even heel eng! Opgevenmomment zagen we 2 lichten, was het kololo? Gelukkig... kololo. Wij daar zeggen jaa bel elize en richard ze reden opeens niet meer achter ons! Bleek dus dat ze wel een andere weg waren gereden en naar huis gingen (vlakbij ergens) maar dat hadden ze helemaal niet tegen ons gezegd! het was echt heel gek... naja goed, we waren in ieder geval veilig terug!

Het was goed om even 'op avontuur' te zijn geweest. Ookal was het overal rustig en laagseizoen, Ik denk dat lena en ik toch het beste uit alles hebben gedaann.. we hebben de leuke dingen toch weten op te zoeken! Nu moet ik weer 6 weken werken tot mijn ouders zusje en tante hier komen , dan heb ik pas weer vakantie! Het zullen wel zware weken worden want hier geisoleerd leven is niet altijid even makkeljik maar ik zal volhouden, voor school en voor mezelf, ik heb er tenslotte al een kwart opzitten nu! Let's see wat de andere 75% me te bieden heeft!

Tjap Tjap! (afrikaanse woord voor OK, goed, en doei in 1)

Vera

  • 16 Maart 2013 - 17:13

    Janny En Gert Jan:

    Nou Vera dat staat er weer mooi op. Je hebt een mooie week gehad. Je kunt wel merken dat je veel gevoel en talent voor toerisme hebt. Ik denk dat jij en Lena de komende tijd wel een beetje leuk door kunnen komen. We leven mee en denken aan je, jullie
    Janny en Gert Jan

  • 16 Maart 2013 - 19:50

    Ron En Marianne :

    Hoi Vera,
    Wat een belevenissen allemaal. Gezellig voor je dat Lena er nu is.
    Jullie hebben samen al heel wat doorstaan.
    Nu weer zes weken er tegen aan en dan kan je jouw familie in de armen sluiten wat
    een mooi vooruitzicht.
    We denken vaak aan je en Ron vraagt of je al Wilde Honden hebt gezien.
    We blijven je volgen en je mams komt van de week gezellig koffie drinken en kletsen we gezellig over jouw bijzondere reis.
    Geniet van alle mooie en fraaie momenten en succes met je schoolopdracht.
    Lieve groetjes van Ron en Marianne van der A

  • 17 Maart 2013 - 00:48

    Mandy Charité:

    Heb genoten van je verslag meis! Zo te lezen heb je een hele leuke week gehad.
    Goed van je dat je het beste eruit haalt en dat jij en Lena het zo leuk mogelijk maken.
    Liefs!

  • 17 Maart 2013 - 11:11

    Tante Thea :

    Hoi Vera,

    Wow, wat een avontuur hebben jullie meegemaakt zeg! Wel heel fijn te horen dat jullie het leuk hebben samen en genoten hebben van een vrij weekje. En weet je, die 6 weken die nu komen, daar zit ik ook tegenaan te hikken hoor. Ik kan niet wachten om je straks een flinke hug te geven en te zien waar jij woont en je tijd doorbrengt. Hi hi hi...spannend hoor!

    Maandag ben ik een dagje vrij en ga ik mn 2e inenting halen en ook eens kijken naar wat dunne zomerkleding.
    Het weer is in Nederland nog niet echt lenteachtig, af en toe nog nachtvorst en natte sneeuwbuien.
    Nou ja, dat warme weer ga ik in Afrika allemaal eens even inhalen :-)

    Vera, heel veel liefs,
    groetjes en een dikke kus
    van Thea xxxxx

  • 18 Maart 2013 - 16:23

    Petra:

    Wat een verhaal, na afloop viel ik bijna in slaap, niet dat het saai was hóór, maar zooooooo laaaaaaaang, absoluut niet saai wat jij allemaal heb gedaan in je vrije dagen. Je bent wel ondernemend zég!!
    Petje af.

    Nog even en je kan je pa-ma en zus ontvangen. Als wij de postcode loterij winnen dan komen wij ook eventjes langs, haha!!

    XXX

  • 04 April 2013 - 22:54

    Marion:

    Hoi Vera,

    ik laat ook even wat van me horen, anders denk je misschien dat ik je verslagen niet lees of niet leuk vind, maar dat is niet zo hoor!! Hier gaat het drukke leven gewoon door, zelfs die van een blonde kapster, dus had ik even geen tijd om te reageren.

    Ik heb met open mond zitten lezen wat jullie allemaal gedaan hebben in je vrije dagen. Jemig, maar met zoveel lef is de rest peanuts!!!

    Nog een paar weken en dan mag ik je moeder en tante mooi maken om naar jou toe te sturen.... Op je verjaardag zal ik zo hard zingen met mijn "prachtige" stem, dat jij het vast zal horen LOL

    Houd je goed en veel kappersgroetjes (die zijn heel bijzonder) van Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Welkom op mijn waarbenjij.nu Op deze pagina probeer ik regelmatig verhalen en foto's te plaatsen tijdens mijn stage in Zuid-Afrika.

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 10171

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 19 April 2014

Studiereis Servië, Montenegro, Bosnië en Kroatië

01 Februari 2013 - 30 Juni 2013

Stage lopen op Kololo

Landen bezocht: